Recensies

Recensies

…Het zijn drie vakvrouwen, die deze middag alle affecten in de muziek liefdevol over het aandachtige publiek uitstrooiden… Gepassioneerd werd gezongen over de vurige liefde van het Kind (Jezus) en met dezelfde Passie en gloedvolle spanning werd de verloren of herwonnen liefde (Es el amor) bezongen… De omvangrijke l4-snarige theorbe werd met evenveel souplesse bespeeld als het relatief kleine barokgitaartje. Een instrumentaal oefenstukje ('recercada') werd in de handen van deze instrumentalisten een feest om naar te luisteren. Als toegift zong de sopraan, schitterend begeleid op de snaren, het smachtende 'si dolce èl tormento' van de Italiaan Monteverdi. Zuideuropese cultuur op een historisch verantwoorde manier gebracht: De (Europese) lente kan beginnen!

Dick Idema, Steenwijker Courant, januari 2012

Het eerste concert van Blokzijl Klassiek in 2012 was sprankelend, transparant, expressief en temperamentvol. La Primavera, een trio musici uit verschillende landen trad op. www.blokzijl.nl 22 januari 2012

Zondagmiddag 1 maart gaf La Primavera een indrukwekkend concert in het Koloniekerkje te Wilhelminaoord. Het ensemble bestaande uit Anabela Marcos sopraan, Regina Albanez gitaar en Maaike Boekholt viola da gamba, speelde met heel veel passiel Spaanse muziek uit de 16e en 17e eeuw. Het programma iAy Amor! , een programma vol temperament, humor en sensualiteit ,werd door de musici vol overgave gebracht. Tussen het spelen door vertelden zij over hun instrumenten en de achtergrond van de muziek die ten gehore werd gebracht. Dat hun spel door het publiek hoog gewaardeerd werd bleek wel uit het minutenlange applaus dat het drietal ten deel viel.

"...deze toegankelijke muziek is eenvoudigweg oorstrelend en een nadere kennismaking waardig. ... de stemmen van de Portugese sopraan Anabela Marcos en de Amerikaanse bas Mitchell Sandler kleuren wonderschoon. Samen met de levendige begeleiding van La Primavera wordt een stijlvol visitekaartje afgeleverd van een stukje vergeten muziekgeschiedenis."

Frans Jansen Klassieke Zaken 2008 over cd Falconieri

"Verrassende Telemann" 4 sterren

"Triosonates van Telemann heb je bij de vleet, maar hij is een veelzijdiger componist dan menigeen denkt. De selectie van La Primavera uit Telemannns werk is toch weer verrassend, vooral dankzij de telkens wisselende combinaties van blokfluit, hobo, viool en gamba."

Frits van der Waa, de Volkskrant 24/5/2007 over cd Telemann

"La Primavera doet haar naam eer aan. Vihuela, alt- en basgamba en renaissanceharp, nogal eens gestuwd door vocale passie, klinken tezamen als het voorjaar zelve: licht, transparant, sprankelend met een vleugje weemoedigheid. Als sopraan Anabela Marcos zingt waan je je in een kersentuin, zo warm, rond en blozend klinken haar kleine beeldschone, al dan niet ondeugende volksliedjes, door een voorjaarsachtig vibrato gekust.(...) Het Godshuis is, wellicht voor de eerste keer, bijna helemaal volgelopen met liefhebbers van dit oeroude genre. (...) Prachtig zingt hier de gamba die de sprankelende harp in bollende bewegingen vrolijk over zich heen krijgt. En de vihuela versiert, versterkt, jongleert in zilverzachte tonen. (...) La Primavera luidt puur muzikaal het voorjaar in."

Lidy van der Spek, Leidsch Dagblad 5/3/2007

“De barokke schoonheid wordt benadrukt door de serene, intieme totaalklank van het ensemble... Ook de Italiaanse cantate over de onbeantwoorde liefde kreeg in Blokzijl een expressieve en sprankelende uitvoering. Händels cultuur staat ver af van de onze, maar deze weldadige terugblik in de tijd kon mij niet lang genoeg duren.”

Dick Idema, de Stentor, 1/3/2005

"Het was letterlijk lente in november: muziek in een tintelend, licht, zonovergoten en hartverwarmend klimaat... Het enthousiaste applaus van de begeesterde toehoorders werd beloond met een toegift...."

Frans van den Eijnden, Eindhovens Dagblad, 8/11/2004

"Hartstocht en melancholie, die twee begrippen beheersten het optreden van sopraan Johannette Zomer en barokensemble La Primavera… Actief als begeleidingsensemble maar ook zelfstandig optredend, toonden de vier dames dezelfde kwaliteit als de sopraan.... (Johannette Zomer) is kortom de beste zangeres op gebied van oude muziek die Nederland heeft voortgebracht... Vooral blokfluitiste Clémence Comte speelde expressief en opvallend stevig; zij wist met haar royale, flexibele fluittoon dezelfde muzikale zeggingskracht te creëren als Johannette Zomer met haar stem."

Marjolijn Sengers, Eindhovens Dagblad, 6/2/2003

"...al wekenlang uitverkocht concert met het ensemble La Primavera... Het ensemble La Primavera zorgde voor een fraaie basso continuo met een viola da gamba, harp en een grote luit, die Zomer de gelegenheid gaf te excelleren."

Marc Couwenbergh, Goudsche Courant, 6/2/2003

"De instrumentale muziek wordt steeds afgewisseld met zoete, stralende, of heetgloeiende en kwijnende liedekens, wat dit optreden verrassend levendig houdt… La Primavera musiceert expressief en op elkaar ingespeeld, en ontstijgt door het totaal transparante samenspel schijnbaar moeiteloos de zwaartekracht."

Lidy van der Spek, Leidsch Dagblad, 29/3/2003

"La Primavera voerde de werken vol overgave uit en hun enthousiasme werkte aanstekelijk. In combinatie met de locatie, een klein, knus kerkje met een fantastische akoestiek, werd het een concert om van te dromen… Alles bij elkaar opgeteld was 'Concerto delle Donne' echt zo'n concert waar alles is wat het zijn moet… Van deze avond zal ik nog lang nagenieten."

Astrid de Jager, "Nieuwsbrief Vrouw en Muziek", 30/07/2002

"De publieksprijs ging met een grote meerderheid aan stemmen naar tweedeprijswinnaar La Primavera… Van alle deelnemers had dat ensemble beslist het meeste vuur"

Winand van de Kamp, Haagsche Courant 06/10/1998